سوگواره عکس «رفیقم حسین» در استان فارس برگزار می‌شود

دبیر سوگواره عکاسی «رفیقم حسین» گفت: این سوگواره عکاسی برای به‌تصویر کشیدن مراسم، سنت‌ها و صحنه‌های عزاداری حسینی در نقاط مختلف استان فارس به‌ویژه شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی برگزار می‌شود.

سوگواره عکس «رفیقم حسین» در استان فارس برگزار می‌شود

مجتبی اشرافی امروز در جمع خبرنگاران درباره جزئیات این سوگواره اظهار داشت: سوگواره عکس ویژه ماه محرم ۱۴۰۲ با عنوان رفیقم حسین و با هدف گفتمان‌سازی فرهنگی و هنری، جهادتبیین و ترویج مفاهیم متعالی قیام امام حسین علیه‌السلام از دریچه دوربین و تحکیم پیوند میان دین، هنر و رسانه در دو سطح حرفه‌ای و موبایلی و برای چهار رده سنی نونهال (۸+)، نونگاه (۱۲+)، نوجوان (۱۵+) و جوان و بزرگسال (۲۰+) برگزار می‌شود.

وی افزود: این سوگواره عکاسی برای به‌ تصویر کشیدن مراسم، سنت‌ها و صحنه‌های عزاداری حسینی در نقاط مختلف استان فارس به ویژه شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم‌السلام در ایران اسلامی برگزار خواهد شد.

دبیر سوگواره عکاسی رفیقم حسین اذعان داشت: تصاویر ارسالی باید نشان‌دهنده جلوه‌هایی از مراسم عزاداری حسینی یا موضوعات تجمعات و جلسات سخنرانی، تبیینی و روشنگری در ایام عزاداری حسینی، تبیین و ترویج فرهنگ عاشورایی، معنویت و اخلاق در عزاداری حسینی، اماکن متبرکه و مقدسه و آیین عزاداری حسینی، وجوه مردمیِ برگزاری مراسم‌ها و عزاداری حسینی، فرهنگ، سنت‌ها و آیین‌های بومی عزاداری حسینی، هنر و آرمان‌های عاشورایی، مراسم‌های تعزیه، ثبت آثار خلاقانه با محوریت حجاب و عفاف در عزاداری حسینی و حضور کودکان و نوجوانان در مراسم عزاداری حسینی باشند.

اشرافی در رابطه با نحوه ارسال آثار، گفت: از علاقه‌مندان دعوت می‌شود با عضویت در کانال جهاد تبیین فرهنگی فارس در پیام‌رسان ایتا، آثار خود در رابطه با هریک از محورهای فراخوان را همراه با مشخصات فردی و مکان و زمان عکسبرداری، از طریق لینک ادمین کانال به نشانی https://eitaa.com/FarhangChannel ارسال نمایند.

وی همچنین شرایط شرکت در این سوگواره هنری را اینگونه عنوان کرد: تکنیک عکس‌های ارسالی، آزاد و عکس‌ها می‌توانند سیاه و سفید و یا رنگی و همچنین باید فاقد امضای هنرمند، پاسپارتو و تاریخ باشند.

اشرافی افزود: این سوگواره عکاسی به‌صورت رقابتی برگزار می‌شود و هر شرکت کننده می‌تواند حداکثر ۵ تک‌عکس را در قالب فایل فشرده و با کیفیت حداقل  300 Dpi و با فرمت Jpg در یکی از دو بخش حرفه‌ای یا موبایلی ارسال نماید.

او گفت: تصاویر ارسالی باید در ماه محرم سال ۱۴۰۲ تهیه شده، به شکل مستند بوده و  از هرگونه مونتاژ که وجهه استنادی عکس را مخدوش می‌کند، خودداری شود.

اشرافی افزود: به ۱۰ اثر برتر در بخش حرفه‌ای و ۲۰ اثر برتر در بخش موبایلی به انتخاب گروه داوران و بیشترین بازدید مردمی، جوایز نقدی ارزنده تعلق خواهد گرفت.

وی جوایز بخش حرفه‌ای را جایزه ۵۰ میلیون ریالی برای نفر اول، جایزه ۳۰ میلیون ریالی را برای نفر دوم، جایزه ۲۰میلیون ریالی را برای نفر سوم و ۵ جایزه ۱۰میلیون ریالی را برای پنج نفر بعدی در بخش حرفه‌ای و ۲۰ جایزه ۵میلیون ریالی را برای بخش تلفن همراه برشمرد.

دبیر سوگواره هنری رفیقم حسین در پایان گفت: تصاویر منتخب در قالب سیر نمایشگاهی، پوسترهای مناسبتی و یا تدوین کتاب منتشر و منتخبین برگزیده عکاسی موبایلی در ورکشاپ آموزشی همراه با گواهی معتبر، به صورت رایگان شرکت داده خواهند شد، هم‌چنین به تمامی آثار راه یافته به مرحله‌ی نمایشگاه، گواهی شرکت در جشنواره اهدا می شود.

گفتنی است؛ مهلت ارسال آثار ایام عزاداری حسینی در محرم سال ۱۴۰۲ (۲۸تیرماه لغایت ۱۲ مرداد ماه ) و داوری آثار ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ با داوری اساتید مطرح عکاسی شیراز آقایان بهزاد اشکر و اسحاق آقایی و سرکار خانم فاطمه نهاری خواهد بود.